zondag 9 oktober 2011

Migraine aanvallen bestrijden


Wat kan je doen?

a) Je voelt een aanval opkomen

- een snel hulpmiddel dat voor vele migraine patienten helpt is caffeine !
Als je een aanval voelt opkomen, probeer dan eens een kopje (of twee) sterke koffie te drinken of een type cola (of andere) dat caffeine bevat. Drink niets suikervrij of op basis van aspartaam.
Persoonlijk kan ik eraan toevoegen dat ik dan altijd cola neem of een sterke zwarte thee. Soms werkt dit en wordt de echte aanval afgewend.

- triptaan. Triptanen zijn een soort geneesmiddel dat de migraine aanval meteen stopt. Ze helpen niet om aanvallen in de toekomst tegen te houden. Triptanen krijg je enkel op voorschrift en het eerste voorschrift wordt geschreven door een neuroloog. Indien je triptanen in huis hebt is het HEEL BELANGRIJK deze in te nemen wanneer je de aanval voelt opkomen. Ze werken niet meer goed als de aanval al een tijdje bezig is. Het probleem met die triptanen is natuurlijk dat ze echt duur zijn: voor de Almogran die ik neem betaal ik
12 € per pil. Logisch dat ik dan twijfel of het wel een aanval is en of ik er eentje zou nemen. Het punt is dat je niet moet twijfelen: voel je het opkomen, neem dan je medicatie voor de aanval te erg wordt en je niets meer kan doen.
Weet dat triptanen 'rebound headaches' kunnen veroorzaken als je ze te vaak inneemt. 'Te vaak' varieert van patient tot patient.

- Perdolan Compositum: is het enige middel (naar mijn ervaring) dat soms helpt als je een aanval krijgt en dat vrij te verkrijgen is bij de apotheek.


b) de migraine-aanval

Een aanval is altijd ongewenst en vooral ook ongepland. Hoe vaak heb ik al geen aanvallen gehad op plaatsen waar je je niet kan terug trekken in rust en kalmte, in een frisse ruimte en in stilte.
Wie vaker aanvallen heeft weet dat er niets boven een koude stille en donkere ruimte bestaat.

Maar wat doe je als dat niet gaat? Je zit in een vergadering, in de auto met de familie, je bent op uitstap, of heel simpelweg: je zit op je werk en je hebt massa's werk te doen.
Ik kan je alleen vanuit mijn ervaring tips geven dus voel je vrij om commentaren en ideeën toe te voegen.

- Moesten de mensen rondom mij het nog niet gemerkt hebben, dan zeg ik dat ik migraine heb ! Het klinkt idioot maar achterhouden dat het een aanval is, is geen goed idee.
- Stel dat ik in een vergadering zit, wetende dat die nog een paar uurtjes gaat voortduren: dan vraag ik altijd of ik even naar de wc mag (of eendert waar waar je een seconde rust hebt). Aan de lavabo bevochtig ik een kleenex of wat wc papier desnoods en houd ik dat op mijn voorhoofd. Daarna zet ik me even neer en probeer ik de pijn te voelen en mijn hele hoofd te masseren. Het masseren is echt niet makkelijk: het heeft me twee maanden gekost om echt te weten hoe en waar ik moet drukken. (Dus niet opgeven als het niet direct lukt!). Schouders draaien doet ook echt wonderen.
Even terugtrekken in een aparte iets stillere ruimte helpt me ook om me te kalmeren en moed in te spreken. Ik probeer dan mijn hoofd in allerhande poses te draaien en zo de pijn te ervaren en die dan te relativeren. Zo weet ik welke houding pijn doet en heb ik dat al gevoeld en kan ik zeggen: ok, het is een aanval, je hebt pijn, alles doet pijn, elke beweging gaat pijn doen maar probeer het door te komen.

Aangezien het niet erger kan worden kan het alleen maar beteren: de pijn zal afnemen !

Ik heb ook ervaren dat als je op je werk zit en je aan niets anders kan denken dan aan de pijn en je niets te doen hebt, de pijn echt niet te houden is !
Dus mijn motto is te proberen om IETS te doen, een beetje te bewegen en dan te merken dat de tijd sneller gaat en de aanval begint af te nemen.

En als het echt niet gaat (je kan je absoluut niet concentreren, alles draait als je beweegt, je slaat wartaal, niemand verstaat je nog omdat je zo min mogelijk wil bewegen en ook vooral niet wil praten omdat het pijn doet: ga dan naar huis en probeer daar dan af te rekenen met de aanval!

(Het ding is dat je dat soms gewoon echt moet doen en moet beseffen dat je toch niets meer kan presteren op je werk. Ik merk vaak tijdens aanvallen, en ook vooral onder invloed van triptanen, dat ik absoluut niet meer kan lesgeven: ik vergis me in de namen van de cursisten terwijl ik die perfect weet, ik herhaal ineens iets dat ik zonet gezegd heb denkende oei heb dat nogal gezegd, ik kan me gewoon geen twee minuten concentreren!!!, ben niet meer in staat om wat dan ook uit te leggen en alles begint te draaien)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten